پنجشنبه ، 02 آذر 1396
بیستون
بیستون
محوطه تاریخی بیستون در شهر بیستون در سی کیلومتری استان کرمانشاه و در پای کوهی معروف به همین نام و در مسیر شهر کرمانشاه به همدان واقع شده‌ است.
تاق بستان
تاق بستان
مجموعه‌ای از سنگ‌نگاره‌ها و سنگ‌نبشته‌های دورهٔ ساسانی است که در شمال غربی شهر کرمانشاه در غرب ایران واقع شده است. اين مجموعه در قرن سوم میلادی ساخته شده است و ارزش هنری و تاریخی زیادی دارد.
 نودشه
نودشه
نودشه شهری در نقطه صفر مرزی ایران و عراق، در ۱۵۰ کیلومتری شهر کرمانشاه و از توابع شهرستان پاوه یا اورامانات است. «نودشه» در میانه کوه‌هایی بلند، دره‌هایی عمیق و تنگ واقع شده و اطرافش را جنگل‌های بلوط، ون و درختان میوه و چشمه‌های زلال فراگرفته‌است. خانه‌هایش پله پله و به سمت کوه‌ها در اوج‌اند.
کاروانسرای شاه عباسی بیستون
کاروانسرای شاه عباسی بیستون
کاروانسرای شاه عباسی بر سر راه قدیمی کرمانشاه – همدان، در مقابل فرهاد تراش قرار دارد. این کاروانسرا با مساحتی بیش از 6000 متر مربع، به فرم چهار ایوانی ساخته شده است و متعلق به دوره صفوی می باشد.
سراب نیلوفر
سراب نیلوفر
دریاچه کوچکی در حدود 30 کیلومتری شمال غرب کرمانشاه است که مملو از گل‌های نیلوفر آبی است
 
توقف
 
صفحه اصلی
معرفي استان
معرفی شهرستان ها
مفاخر و بزرگان
اخبار
مقالات و پژوهش ها
گالری تصاویر
نقشه استان
میراث استان ها
میراث فرهنگی ..................
شرح خدمات معاونت
بناها و محوطه های تاریخی
موزه های استان
مردم شناسی
خدمات و فرها و گردش کار
صنایع دستی .....................
شرح خدمات معاونت
صنایع دستی استان در یک نگاه
هنرهای بومی استان
آموزش صنایع دستی
فروشگاه های صنایع دستی
معرفی هنرمندان
خدمات و فرم ها و گردش کار
گردشگری .......................
شرح خدمات معاونت
جاذبه های طبیعی استان
دفاتر خدمات گردشگری
اماکن اقامتی استان
اماکن پذیرایی استان
واحدهای بین راهی
ستاد هماهنگی خدمات سفر
مسیرهای گردشگری
خدمات و فرها و گردش کار
سرمایه گذاری ...................
شرح خدمات معاونت
فرصت های سرمایه گذاری
تسهیلات
حوزه فنی
طرح های شاخص سرمایه گذاری
بسته های سرمایه گذاری
خدمات و فرم ها و گردش کار
کمينه   
 
بناها و محوطه های تاریخی
موزه های استان
مردم شناسی
صنایع دستی استان در یک نگاه
هنرهای بومی استان
فروشگاه های صنایع دستی
جاذبه های طبیعی استان
مسیرهای گردشگری
دفاتر خدمات گردشگری استان
اماکن اقامتی استان
اماکن پذیرایی استان
واحدهای بین راهی

 

سامانه های الکترونیکی
سامانه گردشگری مجازی آثار تاریخی و جاذبه های گردشگری استان کرمانشاه
سامانه جامع دفاتر خدمات مسافرتی
اسناد و مدارک میراث فرهنگی
معرفی اماکن اقامتی
معرفی موزه ها و اماکن فرهنگی تاریخی
معرفی رستوران های بین راهی
معرفی بازارچه های صنایع دستی
معرفی روستاهای گردشگری
معرفی جاذبه های گردشگری
معرفی هنرمندان هنرهای سنتی
معرفی آثار دارای نشان ملی و بین المللی مرغوبیت کالا

 

ميرزا محمدرضاي كلهر
کمينه   

 

خوشنويس برجسته عهد قاجار، نويسنده روزنامه وقايع اتفاقيه ومبتكر شيوه اي جديد در نستعليق بود كه بعد از «ميرعماد» از او به عنوان بزرگترين خوشنويسي ايراني ياد مي‌شود.وی در تابستان سال 1208 ه.ش(1345 ه.ق)، در كرمانشاه متولد شد. كلهر» نام يكي از ايلات كرد اطراف كرمانشاه است كه در سوار كاري وشمشير زني شهرت داشتند. میرزا رضای كلهر باتغييراتي در سبك و روش مير عماد شيوه تازه‌اي را براي نستعليق بوجود آوركه مناسب براي صنعت چاپ باشد.
میرزا رضا نزد پسرعمويش، كه خط خوشي داشت، بهخواندن و نوشتن پرداخت.  كلهر كم كم به نوشتن خط علاقمند شد و چون در ايل استاد خط وجود نداشت،با رضايت پدر راهي تهران شد و به شاگردي مكتب «ميرزا محمد خوانساري» درآمد. خوانساري خط تعليق را به استادي و مهارت تمام مي نوشت و شهرت بسياريدر اين خط داشت
سه سال از شاگردي وی گذشت تا اينكه، شكل و شمايلي پيدا كرد. آخرين مشقي كه به استاد نشان داد، مورد تمجيد اوقرار گرفت و به او گفت: از اين به بعد جستجو كن و از آثار استادان قديم،نكته هايي تازه بيرون بكش و در نهايت خطي بپرور، كه بدون امضا معلوم شود خطتوست.
از آن به بعد از سراغ استادان گذشته را مي گرفت وا از روي آنها مشق كند از آثار استادان در گذشته، بيشتر از همه به خط ميرعماد الحسنيعلاقه داشت و مناسب ترين خط را ، خط ميرعماد مي دانست.  گذر زمان محمد رضا را از خوشنويسي ناشي و تازه كار، كه حروف و كلماترا با ذوق و سليقه شخصي مي نوشت بهشاگردي در پايه استادي تبديل كرد. محمدرضا كلهر، در سال 1226، پيغامي از دربار دريافت كرد مبني بر اينكهبراي تعليم خط به «ناصرالدين شاه» راهي دربار شود. در مجلسي كه براي معرفياو به شاه ترتيب دادند، امير كبير و چند نفر ديگر حضور داشتند. امير بهگرمي از كلهر استقبال كرد و قرار شد هر هفته در دو جلسه به شاه تعليم خطبدهد.  پس از مدتي، كلهر به زادگاه و ايل خود برگشت و ازدواج كرد. ناصرالدين شاه به او پيشنهاد كرد كه به چاپخانه (به رياست محمد حسن خان ) برودو حقوق بگير دايم آنجا شود، اما كار در دربار با روحيه او سازگاري نداشت.
پس از مدتي، به منظور تعليم خط به دو پسر قوام الدوله (از منشيانميرزا آقاخان نوري، صدر اعظم ناصرالدين شاه) به منزل او رفت. برايش حجرهخصوصي و حقوق خوبي هم ترتيب دادند. در همان حجره، به عادت هميشه، تا ديروقت در پرتو نور چراغ‌هاي گرد سوز، مشق مي كرد. وي مدتي بيش در آنجا دوامنياورد و از خانه قوام هم رفت.
كلهردر سال 1261، به رغم نفرتي كه از همراهي با شاه داشت ، وقتي ازاعتماد السلطنه شنيد كه سفر مشهد مقدس در پيش است، به شوق زيارت حرم امامرضا (ع) همراهي با كاروان شاه را قبول كرد. در اين سفر، اعتمادالسلطنهروزنامه اي به چاپ رساند كه كلهر خطاطي متن آن را به عهده داشت. به تدبيراعتمادالسلطنه، تمام وسايل چاپ سنگي همراه كاروان بود و هر چند روز يكبار، متن سفر نامه و گزارش‌هاي روزانه نوشته و در شش يا هفت صفحه چاپ سنگيو منتشر مي‌شد
كلهر از خوشنويسان برجسته عهد قاجار بود و روزنامه «وقايع اتفاقيه» رانيز مي نوشت. ميرزاي كلهر شاگرداني هم داشت، اما تنها «ميرزازين‌العابدين» خوشنويس بود كه بعد از استادش در آسمان هنر ‌درخشيد و درلوح ضمير استادان و هنرجويان اين رشته ماندگار ماند.
از ميرزا محمد رضا كلهر، دو دسته آثار باقي مانده است:
1) آثار چاپ سنگي كه عبارت اند از : مخزن الانشاء ، قسمتي از ديوانفروغي بسطامي ، قسمتي از ريحانة الادب ذكاء الملك فروغي ، قسمتي از ديوانقاآني ، منتخب السلطان سعدي و حافظ ، مناجات خواجه عبدالله انصاري ، رسالهغديريه ، فيض الدموع ، نصايح الملوك، قسمتي از سفرنامه كربلاي ناصر الدينشاه ، روزنامه اردوي همايون، قسمتي از روزنامه شرف
 2 ) آثار دست نويس كه عبارت اند از : مخزن الانشاء ، فيض الدموع ،گاهنامه ها و تقويم ها، خواص السور (در حاشيه و متن قرآن مجيد)، سياهمشق‌ها ، فرامين و عريضه هاي گوناگون.
ميرزا رضا كلهر در وباي عام تهران، در روز جمعه، بيست و نهم مرداد ماه 1271، درگذشت و در تهران به خاك سپرده شد